musical

Reviews van Bart Meuffels

Gezien op 3. aug. 2013 - Afas Circustheater, Scheveningen
Geplaatst op 4. aug. 2013

rating 4.5 / 10

Een trots, haast hemels Nederlands product!
Na voorafgaand middels een backstage tour door het AFAS Circustheater in Scheveningen al in hemelse sferen te zijn gebracht, beten we met Sister Act vol verwachting de spits af van een langverwacht nieuw theaterseizoen. De eerste door Joop van den Ende theaterproducties buiten Nederland gelanceerde eigen productie bleek daarvoor een geslaagde keus: als vanouds mochten we een middagje genieten van prachtige live muziek (waarbij de positieve invloed van Alan Menken duidelijk hoorbaar is), uitstekend gecaste acteurs en sfeervolle decors binnen een boeiend en op zijn tijd humoristisch verhaal. Het woord Goddelijk is thematisch misschien toepasselijk maar toch wellicht wat buitensporig, kwaliteit is er binnen deze productie echter meer dan in overvloed aanwezig. Nurlaila Karim schiet figuurlijk werkelijk niets te kort als alternate in de hoofdrol van Deloris van Cartier: een prachtige stem met uitstekende uithalen, prima acteerwerk en een uitstraling tót en met. Het ontbreekt haar slechts aan… lengte!, zodat ze op zijn tijd wat nietig afsteekt tegen tegenspelers Simone Kleinsma en Stanley Burleson die beide op routine een “eigen”, originele invulling aan hun rollen weten te geven. Ook Edwin Jonker, die de (soms wat overbodig voelende) uitgediepte rol van Deloris’ love interest “natte” Harry voor zijn rekening neemt overtuigt en weet zowel in de gevoelige als de macho kant van zijn personage de juiste snaar te raken. Binnen het koor van zusters is er sprake van een aansprekende verscheidenheid in personages, waarbinnen onder meer Esmée van Kampen (een dergelijke rol met humor is haar wel toevertrouwd), de rappende Tineke Ogink en Marloes van den Heuvel goed uit de verf komen. Al met al is Sister Act een volwassen Nederlands product waar van den Ende trots op kan zijn.
Deel: